مهاجرت کاری سوئد

مهاجرت کاری سوئد

sweden flag

درباره سوئد:

کشور سوئد از کشورهای پیشرفته دنیا و حوزه اسکانیناوی می‌باشد. این کشور در همسایگی دانمارک قرار گرفته است. استکهلم پایتخت و بزرگترین شهر این کشور است و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. سوئد با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفرکه چیزی قریب بر ۱۰۰ هزار ایرانی که در این کشور به سر میبرند جزو  چهارمین کشورهای بزرگ اروپایی از نظر وسعت می‌باشد.
از مهمترین مزایای زندگی در سوئد می‌توان به کیفیت بالای استاندرهای اجتماعی و شهری ، نرخ پایین بیکاری ، امکانات آموزشی با سطح کیفی بالا و … اشاره کرد.

sweden map min
مهاجرت کاری سوئد

آب و هوای سوئد:

بر خلاف باور عمومی کشور سوئد به جز مناطق شمالی که آب وهوای سردسیر دارند در اکثر مناطق جنوبی دارای آب و هوای معتدل و مطبوعی است. در این کشور با توجه به موقعیت جعرافیایی نقشه در برخی مناطق روند شروع فصل ها و روزها متغیر هستند.

مهاجرت کاری سوئد
مهاجرت کاری

زبان و فرهنگ سوئد:

زبان رسمی در این کشور سوئدی است که تقریبا شبیه به زبان نروژی است. بسیاری از مردم سوئد به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند اما تسلط بر زبان سوئدی در یافتن شغل و موقعیت کاری مناسب لازم است. مردم سوئد اغلب صلح طلب با خلق و خوی اروپایی نسبتا سرد و علاقه مند به امور مشارکتی و فرهنگی هستند. میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و سوئدی ها به طرفداری از حقوق بشر و انسانها بسیار اهمیت می‌دهند و به حقوق خانواده به خصوص کودکان توجه ویژه دارند. به طور مثال پدر و مادر هردو تا زمان ۱۸ ماهگی فرزند امکان استفاده از مرخصی با شرایط مناسب و کمک هزینه والدین را دارند و این مورد در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز نادر است.

هزینه های زندگی در سوئد:

هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند استکهلم نسبت به سایر شهرها بالا است با این حال هزینه های مختلف اعم از مسکن، خورد خوراک، حمل و نقل و میزان درآمد بسته به عوامل متغیر است در لیست زیر با متوسط هزینه های مختلف زندگی در سوید می‌پردازیم:

هزینه خورد و خوراک: ۸۰۰-۱۰۰۰ کرون
هزینه اجاره آپارتمان ۱ خوابه مرکز شهر : ۷۰۰ یورو
میزان حقوق ماهیانه ( پس از کسر مالیات) : ۲۲۰۰ یورو
هزینه حمل و نقل : ۴۰۰ کرون در ماه و در شهرهای بزرگ بالاتر

مهاجرت کاری
مهاجرت کاری به سوئد
مهاجرت کاری به سوئد

اقتصاد سوئد:

کشور سوئد از شاخص های ثبات اقتصادی در بین کشورهای اروپایی است. این کشور سال هاست در لیست کشورهای توسعه یافته مهاجر پذیر شناخته شده و مهاجرین بسیاری از کشورهای مختلف به منظور یافتن شغل و زندگی مناسب قصد مهاجرت به این کشور را دارند. از مهمترین فاکتورهایی که  اشخاص برای مهاجرت در نظر دارند یافتن شغل و رفاه اجتماعی است. در این خصوص کشور سوئد در زمینه های خدمات بهداشتی – درمانی ، مشاورین متخصص حوزه IT با کمبود نیروی متخصص روبرو است. از این رو دولت سوئد به دنبال جذب نیروهای با سابقه کاری مکفی و متخصص است و هر ساله تعداد کثیری از نیروی کار بین المللی جذب بازار کار سوئد می‌شوند. پیمودن مسیر مهاجرت و یافتن مسیر شغلی مناسب و مطمئن باتوجه به رقابت بالای افراد متقاضی کار آسانی نیست. در این خصوص یافتن شرکت های معتبر کاریابی که دارای مجوز های رسمی دولتی هستند برای ایجاد پل ارتباطی بین متقاضی و شغل مورد نظر حایز اهمیت است.

گروه بین الملل ماهان ایرانیان با همکاری وکلای رسمی اداره مهاجرت در سوئد شرایط استخدام در گروه مشاغل زیر را فراهم نموده است :

  1. گروه پزشکی – پیرا پزشکی
  2.  پرستاری و مامایی
  3. خدمات درمانی و بهداشت

با توجه به اعلام لیست مشاغل مورد نیاز کشور سوئد افراد می‌توانند مهاجرت کاری به سوئد را از طریق پروسه یافتن شغل و استخدام رسمی با همراهی گروه بین الملل ماهان ایرانیان آغاز کنند. با این روش مهاجرتی امکان اخذ شهروندی سوئد و بهره مندی از کلیه خدمات شهروندی اعم از تحصیل رایگان، خدمات بهداشتی و پزشکی با کیفیت، کالج زبان رایگان و …دریافت کنند.

مهاجرت کاری سوئد

این افراد میتوانند بدون داشتن مدرک زبان اقدام نمایند.
پروسه انجام کار: بین ۲ماه تا ۶ماه میباشد.
حقوق ماهیانه: بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو بسته به تخصص و تجربه و رشته تحصیلی میباشد.
مزایای کار در سوئد: پس از ویزای کاری متقاضیان میتوانند از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • تحصیلات رایگان (برای متقاضی و خانواده)
  • امکان اخذ پاسپورت بعد از ۵سال
  • اخذ اقامت برای اعضای خانواده

یکی از الزامات اساسی به منظور واجد شرایط بودن اجازه کار سوئدی این است که کارفرما حداقل به مدت ۱۰ روز در محل اتحادیه اروپا / اقتصادی اروپا EEA شغل مورد نظر را تبلیغ نماید در همین راستا برای جویندکان کاری در کشور سوئد آشنایی با تعدادی از نهادهای رسمی و موسسات کاریابی معتبر و .. نیاز است. در ادامه به معرفی برخی از منابع معتبر اشاره میکنیم:

معرفی برخی از وبلاگ های مفید کارجویان:
  • روزنامه “وستربوتنس کوریرن vk.se
  • روزنامه ” وستربوتنس فولکبلاد folkbladet.nu
  • اداره کاریابی ams.se
  • بانکِ اطلاعاتیِ اداره کاریابی “پلاتس بانکن platsbanken.arbetsformedlingen.se
  • اداره مهاجرت www.migrationsverket.se
  • اداره امور دانشگاه ها (مدرک های دانشگاهیِ خارجی را ارزیابی می کند) www.hsv.se
  • اداره بیمه (اطلاعاتی درباره بیمه های اجتماعی) www.rfv.se
  • انستیتوی سوئد si.se
  • دولت  www.regeringen.se
  •   پورتال کاریابی مفید برای شهرندان خارج از اتحادیهwww.ec.europa.eu